Sunday, September 6, 2009

LAYAKKAH AKU

Di satu pagi yang hening
tatkala aku berjalan di pinggiran sungai
terasa sungguh tenang sekali
qalbuku terusik dengan keindahan ciptaan yang Maha Pencipta

Hembusan bayunya yang dingin
bunyian gemersik aliran sungai
dedaunan yang berlenggok-lenggok melambai-lambai
serta cengkerik-cengkerik yang bersahutan
mendamaikan jiwa yang resah
menenangkan fikiran yang gundah.....oh damainya..

Sebenarnya
Semua itu adalah alunan zikir
yang tidak pernah henti-henti diucapkan

cumanya kita yang tidak pernah faham
tasbih-tasbih mereka

Lalu aku teringat akan firman Allah Subhanahu wata'ala:

"Tidakkah Engkau(Muhammad) tahu bahawa kepada Allah lah bertasbih apa yang di langit dan di bumi, dan juga burung yang mengembangkan sayapnya, masing-masing sungguh telah mengetahui(cara) berdoa dan bertasbih. Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan" (An-Nur:41)

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya,
sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatu pun melainkan
bertasbih dengan memuji-Nya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih
mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Isra : 44)


Subhanallah

jauh di sudut hatiku
aku rasa merintih sekuat-kuatnya
terkenangkan aku yang jarang sekali bersyukur

aku yang ditaklifkan sebagai khalifah di muka bumi ini
berapa kali aku dalam sehari
aku memuji, memuja dan membesarkanNYA
kalau nak dibandingkan dengan makhluk lain
yang tak diberikan aqal seperti aku

Ya Allah maafkanlah aku

Ampunkan aku Ya Allah




No comments:

Post a Comment