Wednesday, May 6, 2009

Azhar, Semoga Lekas Sembuh

Rasulullah bersabda:

"Aku kagum dengan orang mukmin, bahawa semua urusannya adalah baik baginya, kalau ia mendapatkan kebaikan maka ia bersyukur dan hal itu adalah baik baginya, sebaliknya jika ia tertimpa kemalangan maka ia bersabar, maka hal itupun adalah baik baginya. Dan keadaan ini hanya ada pada orang mukmin" (HR BUkhari, Ahmad dan Darimy)



Masih ceria seakan tiada apa-apa disebalik kesulitan yang menimpa
Tanda redho dengan ujian Penciptanya


Inilah ciri-ciri orang beriman, sentiasa redho dan menerima segala ketentuan dengan hati tenang kerana mereka berfikir secara positif, mencari hikmah di sebalik setiap peristiwa, mereka yakin bahawa setiap percaturan yang ditetapkan Allah pasti ada rahsia disebaliknya.


Lihat sahaja kepada mafhum hadis-hadis ini:

Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya”. (Riwayat Muslim)

Sungguh Allah subhanahu wata'ala sangat baik terhadap kita, tetapi berapa saat dalam kehidupan kita kita mengingatiNya, sehingga walaupun tertusuk duri pun diampunkan bagi kita dosa (Subhanallah)


Tidaklah seorang muslim tertusuk duri atau yang lebih dari itu, melainkan ditetapkan baginya dengan sebab itu satu derajat dan dihapuskan pula satu kesalahan darinya”. (HR. Muslim)

Wallahua'lam
---------------------------------------------------------------------------

Azhar semoga cepat sembuh, semoga digugurkan dosa-dosamu seperti gugurnya dedaunan dari pepohon, semoga engkau diangkat ke darjat yang lebih tinggi di sisi Allah


No comments:

Post a Comment