Friday, August 13, 2010

Malaysia Perlu Menuju Kepada Dua Gagasan Parti Politik

Allah mencipta alam ini dengan perseimbangan untuk mewujudkan keharmonian alam. Dunia ini juga ada perseimbangan kuasa apabila wujud dua kuasa besar dunia iaitu Amerika dan Rusia yang sentiasa bersaing. Perseimbangan ini juga perlu wujud dalam politik Malaysia demi kebaikan pada negara dan rakyat. Rakyat mesti berani keluar dari terus dikuasai oleh satu parti politik tertentu sahaja sehingga menyebabkan mereka menjadi angkuh dan berlagak bagaikan Raja Bersiung.

Sistem demokrasi diwujudkan untuk memberi kuasa pada rakyat dalam mengawal parti-parti yang memerintah. Mewujudkan budaya taksub pada parti tanpa menilai dasar yang dijalankan, kecekapan pengurusan, amanah dalam perlaksanaan, kebaikan pada agama, keamanan rakyat dan lainnya akan menghancurkan masa depan negara dan merugikan rakyat. Amal ma'aruf nahi mungkar wajib dijalankan, bermula daripada individu, keluarga, masyarakat dan pemerintahan demi mewujudkan keharmonian kehidupan insan dalam segala aspek.

Justeru Islam mengajar kita hanya wajib taat pada Allah dan Rasul sahaja tanpa ada bantahan. Namun terhadap pemimpin di kalangan manusia, kepatuhan tiada mutlak dan melibatkan syarat-syarat yang ditetapkan. Kebijaksanaan politik perlu dipupuk pada rakyat ketika remaja lagi agar mereka menyedari kepentingan diri mereka terhadap masa depan negara.

Kelantan boleh dianggap 'Universiti Politik' kerana rakyatnya pandai mengajar orang politik bagaimana untuk berpolitik secara jujur. Mereka tiada terikat sepenuhnya dengan mana-mana parti tetapi mendukung prinsip "apa kebaikan parti itu pada mereka". Baik Pas atau Umno perlu berhati-hati dengan kesedaran politik rakyat Kelantan yang mana mereka boleh berubah dengan sekelip mata jika dilihat dasar atau perangai pemimpin yang menyusahkan mereka.

Ramai ahli politik yang tertipu dengan rakyat Kelantan. Mereka tidak menunjukkan zahir sikap mereka pada mana-mana parti, bahkan mereka boleh bersama dengan sebarang aktiviti mana-mana parti. Kadang kala sikap zahir mereka terhadap parti tertentu tidak menggambarkan pegangan mereka yang sebenar. Mereka yang berada dalam UMNO boleh memangkah PAS, begitu juga mereka dalam PAS boleh memangkah UMNO jika tidak bersetuju dengan sesuatu isu.

Kaum Cina juga adalah golongan yang bijak politik. Mereka bukan golongan fanatik pada parti MCA, GERAKAN atau DAP, mereka adalah golongan yang bijak dalam menuntut kemahuan mereka dengan orang-orang politik.

Mana-mana parti yang dilihat dapat memberi apa yang mereka mahu, mereka akan bersatu menyokongnya walaupun baju di tubuh mereka MCA, GERAKAN atau DAP. Maka parti-parti kaum Cina amat takut pada kaumnya dan berlumba-lumba memberi yang terbaik pada kaum mereka. Kesedaran politik kaum India juga sudah mula kelihatan sehingga mereka sudah berani mengajar Presiden MIC sendiri dan pengikutnya apabila melihat sudah tidak mampu membela mereka.

Kebijaksanaan rakyat Kelantan kini telah menular pada Selangor, Kedah, Perak, Terengganu dan Pulau Pinang, Negeri Sembilan, Sarawak dan negeri-negeri yang lain. Sikap ini amat memberi kebaikan pada rakyat dan menggerunkan parti-parti politik yang memerintah sehingga ramai pemimpin UMNO kini tidak tidur malam disebabkan takut dosa-dosa mereka akan dihukum oleh rakyat nanti.

Rakyat sudah mula memahami bahawa dalam sistem demokrasi, kuasa rakyat adalah raja yang patut digeruni dan parti politik adalah khadam yang perlu mematuhi. Kesedaran "Kuasa Politik" ini sudah lama dimiliki oleh negara-negara Eropah, Jepun, Korea, Filipina, Thailand, Indonesia dan lainnya. Para pemimpin negara-negara tersebut akan meletak jawatan jika adanya penyelewengan atau skandal kerana tidak sanggup berdepan dengan persoalan dari rakyat.

Sesetengah golongan Melayu dan India di Malaysia kini masih berada dalam lingkaran ketaksuban kepada parti walaupun persekitarannya sudah berubah kepada pemikiran baru. Jiwa mereka mahu perubahan tetapi penuh keraguan kerana tiada kemerdekaan. Ini disebabkan mentaliti pemikiran mereka sudah lama diperbodohkan oleh Umno dan BN. Umno melakukan pelbagai penyelewengan dan kejahatan pada orang Melayu dan rakyat, namun kerana tiada kesedaran, dan homework yang dilakukan oleh rakyat secara serius, mereka terus senang ditipu dan diperbodohkan dengan pelbagai slogan dan program.

Kejahatan yang paling besar dilakukan oleh UMNO pada bangsa Melayu ialah menjadikan mereka tiada daya fikir dan tiada jiwa yang berani. Mereka mahu rakyat ini terus berada antara bodoh dan cerdik, jika terlalu cerdik atau bodoh akan menyusahkan mereka. Justeru itu mereka merangka sistem pendidikan yang menjadikan rakyat yang cerdik-cerdik bodoh, mereka cerdik dalam bidang mereka tapi bodoh dalam bidang lain malah langsung tiada kepekaan dengan politik.

Segala pintu maklumat yang lain daripada mereka akan dikawal dengan pelbagai akta, mereka mahu rakyat terus menerima maklumat daripada berita yang dikawalnya seperti saluran RTM, TV3, Utusan Malaysia, Berita Harian dan lainnya. Dengan cerdik bodoh ini, rakyat terus menyembah para pemimpin mereka tanpa mengetahui penyelewengan mereka atau buat tak tahu walaupun tahu.

Rakyat perlu keluar dari pemikiran ini dengan mendukung kewujudan "Dua Gagasan Parti Politik". Penyatuan UMNO dengan PAS yang sedang diusahakan oleh golongan tertentu hanya membawa kembali kepada kemunduran dan pemandulan pemikiran politik rakyat Malaysia. Iklim politik Malaysia mengkehendaki dua gagasan parti yang tetap meletakkan orang Melayu Islam mengetuainya dan kaum lain tiada dipinggirkan.

Mana-mana gagasan politik yang tiada meletakkan orang Melayu Islam sebagai kuasa utama, maka gabungan tersebut akan ditolak oleh rakyat Melayu Islam. Begitu juga jika gagasan itu tidak menghimpun bersama parti kaum lain, ia juga akan ditolak oleh kaum lain.

Orang Melayu tiada kerugian apa-apa apabila berlakunya penukaran kepada Pakatan Rakyat, yang rugi hanya Melayu dalam UMNO. Jika PAS dan UMNO disatukan, kuasa Melayu yang memimpin dua gagasan parti di negara ini tidak akan wujud, ia hanya memberi kebaikan pada pemerintah tetapi bukan pada rakyat untuk diberi kuasa membuat pilihan.

Perpecahan orang Melayu dalam politik tidak boleh dianggap merugikan malah amat menguntungkan mereka apabila dua golongan ini bersaing dalam memberi kebaikan pada orang Melayu Islam dan kaum lain. Apa yang penting perpecahan politik tidak dibawa dalam bentuk emosi kemarahan sehingga membawa perpecahan dan kelemahan bangsa seperti memulau makan kenduri, tidak bertegur sapa, kafir mengkafir, menghentikan bantuan, menyekat peluang kerja, menahan projek, menahan royalti dan lainnya.

Sikap politik sempit dan tidak matang ini yang perlu diperbetulkan antara pendukung kedua pihak, bukannya perlu pergabungan parti. Perbezaan pendapat boleh menjadi rahmat jika pandai menanganinya secara positif dan ianya akan membawa kemajuan kepada bangsa Melayu Islam di negara ini.

Kita perlu bangunkan budaya fikir dan berani membuat perubahan di kalangan rakyat dengan menggerakkan seluruh rakyat supaya prihatin pada politik demi masa depan mereka. Jika hanya ada satu parti yang perlu dipilih tanpa ada persaingan untuk rakyat membuat pilihan, ia akan merugikan rakyat kerana terpaksa memilih mereka walaupun setuju atau tidak setuju.

Sistem demokrasi hanya wujud pada nama tetapi tak wujd dalam perlaksanaan yang sebenarnya. Ia akan menyebabkan budaya fikir rakyat akan lemah sehingga akan menjadi golongan yang tiada minat dengan politik. Pemimpin akan terus dapat melakukan penyelewengan tanpa takut kerana rakyat tiada pilihan yang diberi seperti TNB yang rakyat terpaksa menerima apa jua kenaikan tarif elektrik yang mereka tentukan.

Penggabungan PAS dan UMNO hanya akan menyemarakkan lagi api perkauman dan dibimbangi akan merebak menjadi barah yang tiada mampu dikawal lagi sehingga membawa bahaya pada negara. Saingan Gagasan dua parti politik yang mempunyai dasar dan corak pentadbiran yang berlainan menjadikan rakyat mempunyai pilihan dan akan menjadi kuasa yang digeruni oleh kedua Gagasan Politik tersebut.

Rakyat perlu memiliki nilai agama, akhlak yang tinggi serta memperbanyakkan dialog terbuka antara dua gagasan parti ini agar dapat memberi peluang kepada rakyat menilai siapakah yang sepatutnya diserahkan pentadbiran negara ini.

Politik yang meletakkan parti sebagai 'raja' yang wajib dipatuhi rakyat dengan taktik menakutkan dengan pelbagai ugutan dan ancaman perlu dibuang pada era dunia penuh maklumat ini. Iklim politik yang meletakkan orang Melayu Islam sebagai kuasa politik utama perlu dipertahankan namun gagasan parti politk serta dasar-dasar dan pengurusan negara perlu ada penilaian semula.

Kewujudan dan perseimbangan dua kuasa gagasan rakyat amat memberi kebaikan jika rakyat bijak menggunakannya. Mereka bagaikan puteri yang menjadi rebutan dua jejaka. Marilah kita berganding bahu mendukung pembinaan kuasa rakyat di atas landasan prinsip ajaran Allah dan Rasul demi masa depan Agama, Negara dan Rakyat.

Rakyat Malaysia perlu berterima kasih pada kebijaksanaan Dato' Seri Anwar Ibrahim, keterbukaan Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, ketegasan Dato' Seri Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan dukungan pimpinan DAP yang telah berjaya mewujudkan Pakatan Rakyat, sehingga membawa keseimbangan kepada senario politik negara dan memberi cabaran kepada Barisan Nasional.

Dengan kewujudan Pakatan Rakyat, rakyat kini sudah mula mempunyai pilihan sehingga pihak pemerintah hari ini sudah mula pandai dengan ayat "muhasabah, berubah jika kita tidak mahu diubah," Dato' Seri Perdana Menteri mula turun padang dan lainnya.

Maka lahirlah slogan "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan" dan "Satu Malaysia."

Pihak pemerintah mula menyedari perlu kepada penyatuan Melayu Islam dengan Pas. Mereka mula gerun dengan suara rakyat dan mula membaiki kelemahan pemimpin dan pengurusan.

Kepada generasi baru, marilah kita mengenang jasa UMNO dan BN sebagai gagasan parti yang ada jasa dalam permodenan Malaysia, namun sudah sampai masanya UMNO berehat dengan memberi peluang kepada Gagasan Parti Politik Alaf Baru mentadbir negara ke arah yang lebih baik.

Kereta BN hanya mampu dibawa 100 kilometer sejam, jika dipecut lagi akan menyebabkan pecah enjinnya bahkan mungkin tercabut tayar dan pintunya kerana sudah uzur. Kita perlu menukar kepada kereta baru yang mampu bergerak sejauh 200 kilometer sejam kerana keadaan lebuh raya dan had laju kini telah berubah.

Kereta UMNO tak mampu lagi untuk meneruskannya. Jika diteruskan juga, akan membawa lebih banyak kerosakan kepada kereta tersebut dan lebuh raya boleh tercemar dengan asap-asap hitam busuk yang keluar melalui ekzosnya. Ia perlu dimasukkan dalam bengkel dalam tempoh tertentu untuk baik pulih sebelum kerosakannya terus bertambah.

Marilah Kita Berubah dan Merubah!... Kepada Allah Jua Kita Bertawakkal...

Firman Allah SWT:

إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوۡمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِہِمۡ‌ۗ

"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri". (Surah Ar-Ra'd ayat 11)

"Membina Kesedaran Kuasa Rakyat"

sumber>> http://kuliahaddeen.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment