Tuesday, August 5, 2008

<< Novel : Ayat2 Cinta >>

Ayat-ayat Cinta

Satu ketika pernah aku berasa hairan..apabila dicanang2kan akan kehebatan karangan Habiburrahman As-Shairazey, aku biasa membaca novel2 tulisan ramli awang murshid dan lain2 nya..hebat dan mengasyikkan...jadi aku rasa ingin tahu, apa betul atau tidak apa yg diheboh2 kan itu...

Suatu hari...setelah pulangnya dari kelas aku merebahkan tubuhku di atas katil, tiba2 aku terlihat ada sebuah buku tebal seakan2 novel di atas meja studi...kehadiran buku itu mencuri perhatianku, aku rasa agak terkejut apabila novel itu berjudul ayat2 cinta....hurm..siapa yg letak di sini..fikir aku kehairanan...nama pon x ada..mungkin kawan2 tertinggal kut...

aku pun bacalah sehelai demi sehelai dan ternyata ia berjaya mencuri perhatianku...byk watak yg ada..Fahri, seorg perempuan kristian, perempuan yg dihalau rumah, para2 ustaz, aisyah, kawan2 fahri dan sebagainya telah berjaya menghidupkan perjalanan cerita....tapi yg lebih penting ialah....kisah cinta yg begitu unik....dugaan yg dihadapi oleh para muslimah, maruah, desakan cinta, antara kafir dan islam, wanita solehah serta kredibiliti yang ada pada seorg lelaki muslim yang soleh......

Secara peribadi...novel ini mampu meniup rasa keinsafan yg mendalam ... ntahla... rasanya terbit juga air mata ketika sedang asyik menghayati novel.... Subhanallah!!!

p/s: pada sesapa yg x baca lagi silalah.....

No comments:

Post a Comment